PCG vs D66

PCG is een Protestants-Christelijke partij, met behoudende standpunten. D66 is een progressieve partij, met vooruitstrevende standpunten.

PCG              D66

Ondernemers maken zelf uit of hun winkel zondag open gaat                         NEE             JA

Nieuw zwembad is momenteel haalbaar                                                               NEE            JA

Initiatieven Godsdienstonderwijs alle openbare scholen steunen                   JA                NEE

gemeente stimuleert samenwerking scholen door onderwijshuisvesting        NEE            JA

grootschalige stimulering  toerisme                                                                          NEE           JA

PCG is van mening dat God heeft in Zijn wijsheid ons de zegen van een collectief rustmoment heeft gegeven, de zondag. En is dus niet voor verruiming van de koopzondag. D66 vindt dat ondernemers zelf moeten weten of zij hun zaak op zondag al dan niet openen en dit niet door gemeentelijk beleid laten inperken.

PCG ziet het zwembad als niet haalbaar. Daarnaast vindt PCG dat er onderwerpen zijn die momenteel een hogere prioriteit hebben. D66 is voor een volwaardig zwembad en wil dit snel realiseren.

PCG wil  initiatieven ondersteunen om op alle openbare scholen godsdienstonderwijs aan te bieden.  Daar is D66 op tegen. D66 wil dat de overheid principieel afstand bewaard als het gaat om de inhoud van het onderwijs.

De PCG is van mening dat de gemeente mag niet ‘sturen’ met onderwijsgebouwen. Scholen en besturen bepalen zelf of ze samenwerken of zelfs samengaan. D66 wil juist veel samenwerking en het zogenaamde “Brede Schoolconcept”. D66 stimuleert samenwerking en wil via de huisvestingstaak van de gemeente dit juist stimuleren.

Geen grootschalige stimulering van de toeristische sector, daar is PCG geen voorstander van. D66 wel. De partij wil onder andere: een koopzondag, herinrichting van het Walplantsoen i.c.m. ondergronds parkeren en ruim baan evenementen in Langbroek, Cothen en Wijk bij Duurstede.

Laatst gewijzigd op 11 februari 2018