Burgemeester en nachtburgemeester

De burgemeester is de meest in het oog springende bestuurder bij onze inwoners. Daarom heeft hij (naast zijn wettelijke taken) bij voorkeur een bescheiden en niet-politieke portefeuille. Personeel en Organisatie, digitale dienstverlening en het promoten van gemeente Wijk bij Duurstede buiten onze gemeentegrenzen zijn bij uitstek taken die passen bij onze eerste burger. De burgemeester besteedt minimaal 1 dag per week aan lobbywerk om bedrijvigheid naar Wijk bij Duurstede te halen of om onze belangen in Den Haag of Brussel naar voren te brengen. Indien de gemeenteraad van Wijk bij Duurstede op zoek moet naar een andere burgemeester, dan is D66 er voorstander van om de inwoners te betrekken bij het samenstellen van het profiel van de nieuwe burgemeester.

Nachtburgemeester

De burgemeester heeft ook een ceremoniƫle functie. D66 wil dat de burgemeester een deel van zijn taken kan overdragen aan een gekozen nachtburgemeester, deze kan de sociale taken als lintjes doorknippen, 50-jarige huwelijken bezoeken en evenementen openen op zich nemen. Tegelijkertijd kan de nachtburgemeester een fris en kritisch geluid op het gemeentebestuur geven en eigen initiatieven starten, bijvoorbeeld op het gebied van jongerenparticipatie of cultuur. En natuurlijk wil D66 dat deze burgemeester met het mandaat van de inwoners zijn taken kan volbrengen en dus dat hij gekozen wordt, door de leden van de gemeenteraad of liever nog door rechtstreekse verkiezingen door kiesgerechtigde inwoners.