Gemeente met slagkracht

D66 maakt zich zorgen over de slagkracht van de relatief kleine gemeente Wijk bij Duurstede. De kwaliteit en continu├»teit van het ambtelijk apparaat staan onder druk. Uitgangspunt voor D66 is: Wat effici├źnt en effectief dicht bij de inwoner kan worden georganiseerd, brengen we onder bij gemeenten. Alleen krachtige en slagvaardige gemeenten kunnen de dienstverlening voor inwoners goed, betrouwbaar en rechtszeker uitvoeren. Door de zogenaamde decentralisaties in de zorg is het takenpakket van gemeenten de afgelopen jaren sterk vergroot. De komende jaren zorgt de invoering van de Omgevingswet opnieuw voor grote veranderingen, waar het ambtelijk apparaat nog niet klaar voor is.

In de bestuursperiode 2014-2018 mikte het college op een fusie van de ambtelijke organisaties van Wijk bij Duurstede en Houten. Daar zou een krachtige en betaalbare ambtelijke organisatie uit moeten zijn ontstaan, terwijl de gemeenten wel zelfstandig konden blijven. Deze poging is mislukt.

Voor D66 is het zelfstandig voortbestaan van de gemeente Wijk bij Duurstede geen voorwaarde. Tot nu toe hebben alle andere partijen in de gemeenteraad van Wijk wel dit uitgangspunt genomen.