Zondagsopening

Het is een kwestie van tijd tot ook Wijk bij Duurstede gaat geloven aan de zondagopenstelling van winkels. Bij het lokale bestuur is dit al bekend, de afgelopen jaren is het aantal koopzondagen al stilletjes verder uitgebreid. D66 wil dat de gemeenteraad officieel de kaders voor de zondagopenstelling vaststelt, waarbij ondernemers de vrijheid krijgen op zondag tussen 12:00-18:00 uur hun zaak te openen. Om lokale ondernemers te steunen is het van belang dat hun klanten op zondag niet naar buurgemeenten gaan om hun boodschappen te doen.

Achtergrond
Eind 2016 diende D66 een motie in om de zondagopenstelling te regelen. Helaas stemde alleen mede-indieners BurgerBelangenNu en de VVD hier voor. De huidige coalitie van SP, GroenLinks, PCG en PvdA stemde tegen met steun van het CDA. De argumentatie van de coalitiepartijen was dat er afspraken zijn gemaakt in het coalitieakkoord om niks met de koopzondag te doen. D66 merkte op dat zulke afspraken nergens in het coalitieakkoord te vinden zijn. Onderaan deze pagina kunt u onze motie teruglezen.

Kijk hier voor meer informatie over hoe D66 zich de afgelopen tijd voor dit punt heeft ingezet

Nu, met de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 voor de deur geven (bijna) alle partijen in hun verkiezingsprogramma weer aan voorstander te zijn van de zondagopenstelling.
De huidige coalitie geeft aan (Lees het hier en hier) na 21 maart graag samen door te gaan in dezelfde samenstelling. SP, GroenLinks en PvdA willen dus graag door met de PCG.

Alleen is de PCG principieel tegenstander van de koopzondag. Daarom vreest D66 dat de zondagopenstelling, net als vier jaar geleden, sneuvelt tijdens de coalitie-onderhandelingen.
D66 schuift graag aan bij de onderhandelingstafel om de zondagopenstelling in 2018 te realiseren.

obv stemming op 8 november 2016

D66-motie: