D66 vs. GroenLinks

Net als D66 vindt GroenLinks duurzaamheid belangrijk. Ook zijn wij allebei sociale en optimistische partijen. Maar een flink verschil is hoe we met onze idealen omgaan.

Mobiliteit

D66 is het helemaal eens met de ideeën van GroenLinks die het fietsgebruik stimuleren. Maar het lijkt erop dat GroenLinks geen oog heeft voor degenen die nu elke dag met de auto in de rij staan om Wijk in en uit te kunnen rijden.

Buitengebied

D66 onderschrijft de doelstelling van de nieuwe Omgevingsvisie voor het buitengebied: initiatieven uit het gebied die voldoen aan eisen met betrekking tot o.a. innovatie en natuurwaarden zijn altijd welkom. GroenLinks heeft daarentegen ijvert voor meer dirigistisch optreden, en wil meer dichttimmeren en controleren.

Er valt wat
te kiezen

D66 GroenLinks
In 2016 voor de koopzondag gestemd (1) ✔ Ja ✖ Nee
Volwaardig zwembad in verkiezingsprogramma ✔ Ja ✖ Nee
Ook aandacht voor automobilisten, niet alles inzetten op OV en fietsen ✔ Ja ✖ Nee

Disclaimer: D66 Wijk bij Duurstede kan met alle politieke partijen die in Wijk bij Duurstede meedoen door één deur, en ziet gelukkig vooral veel overeenkomsten.

(1) GroenLinks zegt winkeliers de vrijheid te willen gunnen hun winkel te openen, ook op zondag. Tegelijkertijd zegt lijsttrekker Wil Kosterman in het AD op 27 december 2017 dat ze hoopt dat de coalitie met de christelijke partij PCG kan worden doorgezet. Die partij is pertinent tegen verruimen van de koopzondag. GroenLinks stemde dan ook al in 2016 tegen de algemene koopzondag.

D66 vs. GroenLinks

D66 vs. VVD