D66 vs. VVD

Net als D66 vindt de VVD het vergroten van persoonlijke vrijheden en versterken van onze economie belangrijk. Toch zijn er ook duidelijke verschillen.

Liberalisme

De VVD wordt steeds meer een conservatieve partij. Veel woorden over het bestrijden van criminaliteit en het ophangen van camera’s. Ook al is Wijk een van de veiligste gemeenten van het land, en zitten er allerlei haken en ogen aan cameratoezicht. Verder valt er weinig te merken van solidariteit met bijvoorbeeld asielzoekers; met de VVD-plannen zou het voor statushouders heel moeilijk worden om nog aan een woning te komen in onze gemeente.

Klimaat

De VVD zegt de doelstelling ‘Klimaatneutraal in 2030’ te steunen, maar weigert te praten over windmolens in onze gemeente. En alle experts zeggen dat zonnepanelen alleen niet voldoende zullen zijn. Ook heeft de VVD vooral oog voor het zo makkelijk mogelijk maken van autoverkeer, zonder plannen om het lange-afstandsfietsen te bevorderen.

Er valt wat
te kiezen

D66 VVD
Windmolens mogelijk maken in de komende vier jaar ✔ Ja ✖ Nee
Ruimhartig statushouders opnemen (meer dan landelijke norm) ✔ Ja ✖ Nee
Volwaardig zwembad in verkiezingsprogramma ✔ Ja ✖ Nee
Fietssnelwegen in verkiezingsprogramma ✔ Ja ✖ Nee
Bestuurlijke vernieuwing ✔ Ja ✖ Nee
Camera’s vangen geen boeven: terughoudend met cameratoezicht ✔ Ja ✖ Nee

Disclaimer: D66 Wijk bij Duurstede kan met alle politieke partijen die in Wijk bij Duurstede meedoen door één deur, en ziet gelukkig vooral veel overeenkomsten.

D66 vs. GroenLinks

D66 vs. VVD