D66 vs. WijkNu

Net als D66 zegt WijkNu een sociaal-liberale partij te zijn. Toch zijn er ook grote verschillen.

Liberalisme

WijkNu gedraagt zich vaak als een conservatieve partij. Veel woorden over het bestrijden van criminaliteit, drugshandel en het ophangen van camera’s. Ook al is Wijk een van de veiligste gemeenten van het land, en zitten er allerlei haken en ogen aan cameratoezicht.

Bestuursstijl

WijkNu (en haar voorganger BurgerbelangenNu) zetten zich nogal af tegen alles wat er in het gemeentehuis gebeurt. Volgens WijkNu moet de boel flink op de schop en moet de ambtelijke cultuur worden doorbroken. Maar een regel verder in hun programma staat dat er geen reorganisaties of cultuurveranderingstrajecten moeten komen. D66 denkt dat, om dingen voor elkaar te krijgen, juist goede samenwerking met alle partijen nodig is.

Er valt wat
te kiezen

D66 WijkNu
Voor herintroduceren schoolzwemmen (1) ✔ Nee ✖ Ja
Natuurontwikkeling in de Bosscherwaarden ✔ Ja ✖ Nee
…en een veilig bereikbare zwemplek dicht bij de stadshaven ✔ Ja ✖ Nee
Camera’s vangen geen boeven: terughoudend met cameratoezicht ✔ Ja ✖ Nee
Windmolens mogelijk maken in de komende vier jaar ✔ Ja ✖ Nee

Disclaimer: D66 Wijk bij Duurstede kan met alle politieke partijen die in Wijk bij Duurstede meedoen door één deur, en ziet gelukkig vooral veel overeenkomsten.

(1) Het onderwijs geeft aan niets te zien in het herintroduceren van schoolzwemmen. D66 is er daarom geen voorstander van, nog even afgezien van het feit dat de gemeente Wijk bij Duurstede geen eigen zwembad meer heeft en er dus voor schoolzwemmen zal moeten worden uitgeweken naar zwembaden in Doorn, Bunnik of Houten.

D66 vs. GroenLinks

D66 vs. VVD